Plymouth – Falmouth

Zeilen naar Falmouth

Zeilen naar Falmouth

17 juni – Vandaag de laatste trip naar ons uiteindelijke vertrekpunt Falmouth. Dit was het eerste checkpoint om te beslissen of de trip kan doorgaan. Ja dus! En om dit te vieren hebben we er dus ook maar een pint of 2 op gedronken. Hoewel min of meer een herhaling van de eerdere dagen, ‘s morgens wind, na 12 uur geen wind meer, is er toch een lichte verbetering. Vandaag hebben we beide zeilen kunnen zetten en weer de windvaan kunnen gebruiken. We zijn vertrokken om 9 uur ’s morgens en aangekomen om 17.00 uur.

Nu is het afwachten op het geschikte weer voor de oversteek van de Golf van Biskaje. Dat zit er op dit moment nog niet in want er ligt een hoog (hogedrukgebied) boven Ierland en een hoog onder de Azoren met daartussenin geklemd een laag (lagedrukgebied) over de Golf van Biskaje. Dit lagedrukgebied moet gaan bewegen voor dat we kunnen vertrekken. Dat wordt dus wachten….

We hebben inmiddels ook advies ingewonnen bij een ‘ervaringsdeskundige’, Jan’s zwager Peter Paternotte, die deze en andere trips al vaker heeft gedaan. Hij adviseert ons om zeker tot het weekend te wachten om te zien of het systeem dan is verschoven. Dus blijven we hier wachten en gebruiken we de tijd om wat klussen te doen aan de boot en Falmouth te bekijken. Afhankelijk of er wat te melden is, zal ik nog dagelijkse berichten sturen.


17 June – Today we left for the ultimate departure point Falmouth. In our planning this was our first checkpoint to decide on the continuation of the trip. Well we made it and so we had a pint or two to celebrate this. Although the day was a kind of repetition of previous days, wind in the morning, no wind in the afternoon, we enjoyed some improvement. We could choose both sails and the wind vane. We left at 9 am and arrived in Falmouth at 5 pm.

We are now waiting for the right weather window to cross the Bay of Biscay. It does not look good for this week as a high is positioned over Ireland and another one south of the Azores with a low locked in between over Biscay. This low needs to move before we can leave.

We got some advice via a “subject matter expert” Jan’s brother in law Peter Paternotte who has done this and other likewise trips. He advises us to wait at least until the weekend to see whether the low moves. So we will be waiting here and use the time to do some works to the boat and exploit Falmouth. Depending on what happens I will be sending daily updates.

Falmouth

Falmouth

4 gedachtes over “Plymouth – Falmouth

    • Hallo Bart,

      Dat klopt en dat is tegelijkertijd ook de uitdaging!

      Groetjes,
      Elise

      PS: het is voor de mannen lastig online te communiceren vandaar dat ik alle berichten en foto’s ontvang en op dit blog plaats.
      Dat is ook de reden dat ze niet kunnen reageren op alle berichten.

  1. Spannend hoor, zo te moeten wachten voor een grote overtocht! Ik wens jullie veel geduld, maar tegelijk ook veel plezier op de plek waar jullie nu zijn. En alvast en opnieuw: een goede vaart gewenst!!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s