PREPARATION

Het idee voor de tocht is ontstaan in maart 2013 tijdens een bijeenkomst van een aantal leden van de Nicholson club. Nadat Jan van der Flier enthousiast vertelde over een een “rondje Atlantic” wat hij gedaan had met zijn zwager ontstond het idee om samen een “klein rondje” te maken. Gezien we allebei min of meer gepensioneerd zijn, is gebrek aan tijd geen issue meer. Na overleg met de respectievelijke echtgenotes werden de plannen concreet. Nu, bijna een jaar later, zijn we er naar ons gevoel klaar voor. Wat is er zoal gebeurd in het afgelopen jaar?

Allereerst de routeplanning. Na verschillende opties bekeken te hebben is de keuze gevallen op de Azoren. Belangrijkste reden was de duur van de tocht. Een rondje Azoren is te doen in een “verlengde zomervakantie” en heeft toch alle elementen in zich van een oversteek.

Vervolgens de logistiek: eten, drinken, brandstof en elektriciteit. Al deze elementen hangen nauw met elkaar samen: gebruik je te veel elektriciteit dan zijn de accu’s snel leeg en moet je ze opladen. Opladen kost brandstof want je moet de motor laten draaien, brandstof moet je sparen voor als er geen wind is want als je dan niet door kunt varen duurt de tocht langer en heb je weer meer voedsel nodig.

Er zijn lijstjes aangelegd voor eten en drinken rekening houdend met persoonlijke voorkeuren. Er zijn voorzieningen getroffen voor reserve voorraden water en brandstof. De boot heeft een speciale antifouling behandeling gehad. Verzekeringen gecontroleerd en waar nodig aangepast. EHBO cursus gevolgd (alleen Herman want Jan is ex huisarts) wapenvergunning gehaald i.v.m. het seinpistool. Trim van de boot aangepast, staand en lopend want gecontroleerd Een paar proef zeiltochten gemaakt om elkaar en de boot beter te leren kennen enz. Het blijkt dat, voor een goede voorbereiding, een jaar niet overdreven lang is.

The idea for the trip stems from March 2013 during a get together of a number of members of the Nicholson club. Jan told us enthusiastically about an Atlantic trip he and his brother in law had made a couple of years ago. This resulted in our plan to do a “small trip Atlantic” together. Given that we both are kind of retired, lack of time is no longer an issue. With the support of our respective wives, the plans became concrete.  Now, a good year later we are ready to go. What did we do in the past year ?

First of all the route-planning. After having considered various options, we have chosen for Azoren and Back (AZAB). Main reason was the length of the trip, which is doable in an “extended summer holiday” and yet has all the elements in it of a true Atlantic crossing.

Next the logistics: food, drinks, fuel and electricity. All those are related to each other: if you use too much electricity, you must often recharge the batteries. To do this one must run the engine, which takes fuel, however you must preserve fuel for the times with lack of wind. If you cannot use your engine at those times, the trip takes longer which requires more food etc.

We have made lists for food, drinks taking into account personal preferences. We have taken measures to carry additional rations of water and fuel. The boat has had a special antifouling treatment, “coppercoating”. Insurances have been updated, a First aid course, for Herman only as Jan is ex GP, a license for firearms for the signal pistol. The trimmings of the boat have been extended, running and standing rig has been checked.  A couple of test trips have been made to get to know the boat and each other etc. etc. It turns out that for a good preparation a year’s time is not overdone.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s