De uitrusting van de boot is aangepast aan de eisen die gesteld worden voor oceaanzeilen.
Er is een opblaasbaar reddingsvlot aan boord met een goed gevulde grabbag. Naast een watervoorraad van 300 liter is er een reserve van plm. 50 liter aan boord in flessen. Er zijn twee Standard Horizon plotters met C-map kaarten, een aparte, onafhankelijke laptop met een eigen navigatie systeem, twee VHF marifoons, AIS transponder, Navtex, weerkaarten ontvanger, DWD weerberichten ontvanger, barograaf, Navtex, radar, Iridium satelliet telefoon, EPIRB, Sextant, noodstuurinrichting en extra vuurpijlen.
Voor zelfsturen is er een Windpilot windvaan stuurinrichting en een electrische stuurautomaat van Simrad TP32.
De tuigage is aangepast met een kotterstag waarop een reefbare HA-fok met leuvers gevoerd wordt. De giek heeft bulletalies. Aan de zeereling zijn planken bevestigd om de deklast van vier jerrycans met dieselolie en de jerrycan met noodvoorraad water aan vast te binden.
Er is een opblaasbare Avon Redstart bijboot met 2pk buitenboordmotor.
Daarnaast nog een Webasto dieseloliekachel aan boord en een uitgebreide verzameling reserve onderdelen en gereedschappen.
The boat has been fitted out to meet the requirements for ocean sailing.
She has been equipped with an inflatable life raft including an extensive grabbag. Next to its standard drinking water tank it has an additional 50 liters in separate bottles. She has been equipped with two Standard Horizon plotters with C-map charts, an indepedent laptop with a separate navigation system, 2 VHF transceivers, an AIS transponder, a Navtex weather chart receiver, a DWD weather report receiver, a barograph, Navtex, radar, Iridium satellite phone, EPIRB, Sextant, emergence tiller, and extra flares and pyromatechnics.
As self steering equipment she has a windvane and an electric auto pilot Simrad TP 32
The rigging has been extended with an intermediate forestay to carry a reefable HA-sail. The boom can be fixed through 2 sets of boom preventors. On deck she carries 4 jerrycans with spare diesel and the extra drinking water.
An inflatable Avon Redstar RIB with ancillary engine
For comfort a Webasto heater has been installed plus an extensive set of spare parts and tools.
Beste mensen, als het een beetje meezit wordt dit een Qualifying Voyage voor de OCC.
In elk geval heel veel succes en plezier gewenst en mochten jullie het vergeten zijn: neem ook een paar kleine blikje verf mee in gewenste kleuren en wat kwastjes plus een goed idee voor een kadeschildering in Horta!
Peter Paternotte, Rear Commodore (NW Europe) Ocean Cruising Club